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American Academy of Thermology

Deutsche Gesellschaft für Thermographie & Regulationsmedizin

European Association of Thermology

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Whole-body thermographic assessment of patients with stroke sequelae who report temperature differences between the sides

Caren da Silva Dias1, Fábio Marcon Alfieri 1,2; Artur Cesar Aquino dos Santos1, Linamara Rizzo Battistella1,3

1 Centro de Pesquisa Clinica, Instituto de Medicina Fisica e Reabilitacao, Hospital das Clinicas HCFMUSP, Faculdade de Medicina, Universidade de Sao Paulo, Sao Paulo, SP, BR,

2 Master Course in Health Promotion - Adventist University of Sao Paulo (UNASP), Sao Paulo, Brazil.

3 Faculdade de Medicina FMUSP, Universidade de Sao Paulo, Sao Paulo, SP, BR

SUMMARY

BACKGROUND: Among the several changes caused by Cerebral Vascular Accident (CVA or stroke), alterations in skin temperature sensation, especially on the lower extremities, may be onset. Therefore, investigating skin temperature of the whole body of these patients with infra-red thermography might be meaningful. The objective of this study was to assess the whole-body temperature distribution of patients with stroke sequelae who report temperature differences between the sides of the body.

MATERIALS AND METHODS: This is an observational and cross-sectional study with 43 patients with stroke sequelae conducted in a physical rehabilitation facility. Participants had their temperature measured by FLIR T650sc infrared thermography camera, and the thermographic images were analyzed with the software FLIR Tools®. Statistical analysis was conducted with Student's T-test for paired samples, and statistical significance was considered if p<0.005, after single-step correction for multiple comparisons.

RESULTS: Significant temperature differences were found between both sides of the body in all Regions of Interest (ROIs), especially in the distal areas, as the average temperature difference was as significant as 0.7ºC.

CONCLUSIONS: Patients with stroke sequelae who report temperature differences between the sides of the body have lower temperatures on the plegic limb than the contralateral limb.

KEYWORDS: Stroke; cutaneous temperature; Thermography; Thermal sensation

THERMOGRAFISCHE GANZKÖRPERUNTERSUCHUNG VON PATIENTEN, DIE NACH SCHLAGANFALL TEMPERATURUNTERSCHIEDE ZWISCHEN DEN KÖRPERSEITEN ANGEBEN

HINTERGRUND: Unter den verschiedenen Veränderungen, die durch ein zerebrales Gefäßereignis (CVA oder Schlaganfall) verursacht werden, können Veränderungen der Hauttemperaturempfindung, insbesondere an den unteren Extremitäten, auftreten. Daher könnte es sinnvoll sein, bei diesen Patienten mittels Infrarot-Thermografie die Hauttemperatur am ganzen Körper zu untersuchen. Das Ziel dieser Studie war es, die Temperaturverteilung an der gesamten Körperoberfläche von Patienten, die nach Schlaganfall Temperaturunterschiede zwischen den Körperseiten angeben, zu beurteilen.

MATERIAL UND METHODEN: Dies ist eine Beobachtungs- und Querschnittsstudie mit 43 Patienten mit Schlaganfallfolgen, die in einer physikalisch-medizinischen Rehabilitationseinrichtung durchgeführt wurde. Die Hauttemperatur der Teilnehmer wurde mit der Infrarot-Thermografiekamera FLIR T650sc gemessen, und die Thermografiebilder wurden mit der Software FLIR Tools® analysiert. Die statistische Analyse wurde mit dem Student-T-Test für gepaarte Stichproben durchgeführt, und statistische Signifikanz wurde berücksichtigt, wenn nach einstufiger Korrektur für multiple Vergleiche p < 0,005 war.

ERGEBNISSE: Signifikante Temperaturunterschiede wurden zwischen beiden Seiten des Körpers in allen Regions of Interest (ROIs) gefunden, insbesondere in den distalen Bereichen, wo der signifikante durchschnittliche Temperaturunterschied 0,7 °C betrug.

SCHLUSSFOLGERUNGEN: Patienten mit Schlaganfallfolgen, die über Unterschiede im Wärmeempfinden zwischen den Körperseiten berichten, haben niedrigere Temperaturen an der plegischen Extremität als an der kontralateralen Extremität

SCHLÜSSELWÖRTER: Schlaganfall; Hauttemperatur; Thermografie; Wärmeempfinden

Thermology international 2022; 32(1) 14-19