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American Academy of Thermology

Deutsche Gesellschaft für Thermographie & Regulationsmedizin

European Association of Thermology

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Thermographic Findings In The Lower Back: Can They Be Explained By A Reflex Mechanism?

Gabrhel J,1 Popracovб Z, Tauchmannovб HІ, Chvojka Zі

1 Private Clinic of Rehabilitation Medicine, Acupuncture, and Thermography Diagnostics, Trencнn;

2 National Institute of Rheumatic Diseases, Pieљtany, Slovak Republic;

3 Private Clinic of Medical Rehabilitation, Myoskeletal Medicine and Acupuncture, Brehy, Czech Republic.

 

SUMMARY

OBJECTIVE: Thermal images of the lumbar and gluteal area were analysed retrospectively in a group of 141 patients (77 male, 64 female, mean age:43.2 years) suffering from pain in the lumbar and sacral region. Patients with post-traumatic and rheumatic disorders were excluded. In all 141 patients, X-rays, CTs and MRIs were carried out. Ultrasound scans and laboratory examinations were performed in patients with urogenital ailments.

RESULTS: The majority of 28 patients with structural changes in the lower back area (discopathy, facet syndrome) showed in their thermal images various hyperthermal patterns over the lumbar spine and paravertebral areas. In patients with urogenital findings, hypothermal areas over the lateral parts of the lumbosacral (LS) region and parasacral areas were found as a consequence of the viscero-reflexive autonomic reaction. 89 patients, who presented with painful manifestations but without structural and urogenital disorders, showed active thermal findings in small sites in the gluteal area caused by local trigger points and over the crista iliaca due to enthesopathy. A small number of these patients with functional disorders showed hypothermal patterns over the spine and in the paravertebral region. A high sensitivity of thermography was observed among patients with structural and urogenital findings. Low specificity of this method was revealed in patients with structural findings of the lower back. Due to different thermal changes caused by functional and structural disorders of the lower back and rare thermal findings after urogenital disease, these disorders can be differentiated with high sensitivity, but low specificity. High specificity was only observed in patients with a history of urogenital diseases and absence of hyperthermic changes.

CONCLUSION: The thermographic examination is assists in identification of the affected region and for assessing whether the thermal changes originate from a functional disorder or an inflammation. In this respect, it offers a solid basis for further diagnostics and adaequat treatment.

KEY WORDS: low back pain, urogenital disorders, infrared thermography, sensitivity, specificity, inflammation

THERMOGRAPHISCHE BEFUNDE BEI KREUZSCHMERZEN: KÖNNEN DIESE DURCH REFLEKTORISCHE MECHANISMEN ERKLÄRT WERDEN?

ZWECK DER STUDIE: In einer retrospektiven Studie analysierten die Autoren die Wärmebilder des lumbosakralen und glutealen Bereiches in 141 Patienten mit Schmerzen in dieser Körperregion. 77 Männer und 64 Frauen im Durchschnitsalter von 43,2 Jahren ohne traumatisch oder rheumatisch bedingte Schmerzen, wurden in die Studie eingeschlossen. Alle Patienten wurden röntgenologisch, tomographisch und mittels MRI untersucht. Die Patienten die an Hand der Krankengeschichte unter urogenitalen Beschwerden gelitten haben, wurden auch sonographisch untersucht.

ERGEBNISSE:Bei der Mehrheit von der 28 Patienten mit strukturalen Befund im lumbosakralen Bereich (Diskopathie, Fazetsyndrom ) zeigte die thermographische Untersuchung hypertherme Zonen über der Wirbelsaule und paravertebral. Bei den Patienten mit urogenitalem Befund wurden lateral des lumboskalen Übergangs und parasakral als Folge eines viszero-vegetativen Reflexes hypotherme Wärmemuster gefunden, Bei 89 Patienten ohne strukturelle und urogenitale Befunde wurden in glutealen Bereich fokale Hyperthermie nachgewiesen, die als Triggerpunkte palpatorisch diagnostiziert wurden. Die hyperthermen Zonen über der Crista ilica entsprachen einer lokalen Enthesopathie. Die Minderheit der Patienten mit Funktionstörungen boten hypotherme Zonen über der Wirbelsäule und paravertebral. Auf Grund der differenten Wärmebilder bei Funktionstörungen und strukturellen Affektionen des Bewegungsaparates bzw. den seltenen Veränderungen der Oberflächentemperatur nach urogenitalen Erkrankungen ist es moeglich, diese von einander mit hoher Sensitivität, aber mit erheblich niedrigerer Spezifizität zu unterscheiden. Hohe Spezifizität wurde nur bei Patienten mit urogenitaler Anamnese erzielt, bei denen keine hyperthermen Zonen gefunden wurden.

SCHLUSSFOLGERUNG: Die Bedeutung der thermographischen Untersuchung liegt in der Lokalisierung des Störungsgebietes und in Beurteilung der Wärmemuster (Funktionsstörung, Entzündung). Wärmebilder können als Ausgangsbasis für weitere gezielte Diagnostik und einer adäquaten Therapie dienen.

SCHLÜSSELWÖRTER: Kreuzschmerz, urogenitale Erkrankungen, Infrarot-Thermographie, Sensitivität, Spezifität, Entzündung

Thermology international 2010, 20(1): 28-35