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American Academy of Thermology Deutsche Gesellschaft für Thermographie & Regulationsmedizin European Association of Thermology Find volumes prior to 2012 in Archive
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Investigation
of a method of Thermal Imaging with the potential to assist in the diagnosis of
Carpal Tunnel Syndrome H.Robinson1, G. Howell І, N. Hardaker1,Rish Parmar І, J.Richards1,
P. HughesІ, J.Selfe1 1 School of Public Health & Clinical
Sciences,– UCLAN SUMMARY BACKGROUND
AND AIMS: It has been suggested that thermal imaging may provide alternative appropriate
diagnostic information for Carpal Tunnel Syndrome (CTS). The aims of this study
are to investigate the optimum method of data collection from thermal images of
subjects with CTS, establish base line thermographic reference data in subjects
with CTS, measure the effect of a thermal washout on these patients and compare
pre/post surgery baseline thermographic data to assess the effects of surgery. METHODS:
Patients who had a diagnosis of CTS and were waiting for decompression surgery
were recruited. The study involved two data collection sessions, the first
immediately before decompression surgery, the second 6 weeks after the operation.
A baseline image was taken, cooling using a Cryo/Cuff
took place, following removal of the Cryo/Cuff temperature data were sampled
during rewarming. Data from pre and post operative images were extracted by
mapping three areas defined on screen by using thermally inert markers. RESULTS:
The most clinically significant results were seen in the temperature change in
the distal portion of the 2nd and 5th digits of the symptomatic hand. The same
difference was not seen in the proximal portion of the same digits or in the asymptomatic
hand. The greatest increase in post operative temperature of the distal portion
of the digits occurred in the 2nd digit which is supplied by the median nerve
compared to the smaller increase in temperature in the 5th digit which is supplied
by the ulnar nerve. DISCUSSION:
Considering the underlying pathology where the median nerve is primarily
affected inCTSthis could have significant diagnostic implications. There would
appear to be clinical implications in these findings with potential for this method
to be developed further as a diagnostic thermal imaging test which would be
better tolerated and more readily available than nerve conduction studies thus
reducing waiting times for diagnostic testing to confirm CTS. KEY WORDS: Carpal Tunnel Syndrome,
Thermal imaging, Anatomical markers, Thermal washout, Surgical decompression INFRAROTTHERMOGRAPHIE VOR UND NACH WÄRMENTZUG KANN
MÖGLICHERWEISE DIE DIAGNOSE “KARPALTUNNELSYNDROM” UNTERSTÜTZEN HINTERGRUND UND ZIEL: Es wurde
diskutiert, dass die Infrarotthermographie möglicher Weise alternativ diagnostische
Informationen beim Vorliegen eines Karpaltunnelsdyndroms (KTS) liefern kann.
Das Ziel dieser Untersuchung war es die optimale Methode der Datenerfassung von
Patienten mit Karpaltunnelsyndrom zu finden, eine Datenbank mit
Referenz-Wärmebildern von Personen mit KTS aufzubauen, den Effekt eines kurzen
Wärmeemtszugs im Sinne eines thermischen “Auswaschens” bei diesen Personen zu
untersuchen und durch Vergleich der Wärmebilder vor und nach chirurgischer
Therapie die Wirkung der Operation zu beurteilen. METHODE: Patienten, welche
die Diagnose KTS erhalten hatten und auf die Dekompressionsoperation warteten, wurden
in die Untersuchung aufgenommen. Die Studie führte zwei
Datenerfassungssitzungen durch, die Erste unmittelbar vor der
Entlastungsoperation und die Zweite 6 Wochen nach der Operation. Nachdem ein
Ausgangsthermogramm aufgezeichnet worden war, wurde mittels eines Cryo/Cuff der
betroffenen Hand Wärme entzogen und während der Wiedererwärmung wurden
neuerlich Temperaturdaten erfasst. Die Daten von drei mittels thermisch inerten
Markern definerten Messarealen wurden aus den Wärmebildern vor und nach der
Operation extrahiert. ERGEBNISSE: Die Temperaturänderungen
an den distalen Abschnitten des 2 und 5 Fingers der symptomatischen Hand wurden
klinische relevante Ergebnisse gefunden. Kein derartiger Temperaturunterschied
wurden an den proximalen Anteilen der untersuchen Finger oder an der
asymptomatischen Hand gesehen. Postoperativ fand sich am Zeigefinger, der vom
N.medianus versorgt ist, die deutlichste Zunahme der Hautetmperatur, während im
vom N.ulnaris innervierten Kleinfinger die geringste Temperatursteigerung
beobachtet wurde. DISKUSSION: Da der N.medianus die
betroffenen nervale Struktur beim KTS darstelle, könntem die Ergebnisse relevante
Auswirkungen für die diagnostische Abklärung des KTS besitzen. Die
Weiterentwicklung der vorgestellten Methode könnte eine
diagnostischer Thermographietest sein, der vom Patienten besser toleriert wird,
rascher zur Verfügung steht und so die Wartezeiten für eine
elektrophysiologische Abklärung zur Bestätigung eines KTS veringern könnte. SCHLÜSSELWÖRTER: Karpaltunnelsyndrom,
Thermographie, anatomische Marker, Wärmeentzug, chirurgische Dekompression Thermology international 2010; 20(2) 53-59 |