Does
incorporation of a cold challenge provide additional diagnostic information in
thermographic assessment of Raynaud’s phenomenon?
J D
Pauling 1, N J McHugh 1,2 1 Royal
National Hospital for Rheumatic Disease, Bath, UK 2 School
for Pharmacy and Pharmacology, University of Bath, Bath, UK
SUMMARY Infrared
thermography (IRT) provides a safe, non-invasive, indirect measure of vascular
function. In addition to its many other clinical applications, IRT has
developed an important place in the assessment of patients with Raynaud’s
phenomenon (RP), particularly those with underlying disease such as systemic
sclerosis (SSc). Several studies have attempted to establish the best
thermographic parameter by which to diagnose Raynaud’s phenomenon. Many
of these studies have incorporated a local cold challenge to allow dynamic
assessment whilst attempting to recreate the conditions of an attack of
Raynaud’s phenomenon “in vivo”. Recent studies suggest that
baseline thermographic assessment alone may be sufficient to differentiate
between healthy controls, primary RP and SSc. In this paper we shall explore
the various thermographic parameters devised for the assessment of RP and
question the contribution of the cold challenge.
BIETET
DIE EINBEZIEHUNG EINES KÄLTEPROVOKATIONS-TESTS ZUSÄTZLICHE
DIAGNOSTISCHE INFORMATIONEN BEI DER THERMOGRAPHISCHEN BEWERTUNG DES
RAYNAUD’S PHÄNOMENS?
Infrarotthermographie (IRT) stellt eine sichere,
nicht-invasive, indirekte Beurteilung der Gefässfunktion dar.
Zusätzlich zu seinen vielen anderen klinische
Anwendungen, hat IRTeinen wichtigen Platz in der Bewertung der Patienten mit
Raynaudphänomen, besonders bei solchen mit einer zugrundeliegende
Erkrankung wie eine systemische Sklerose (SSc). Mehrere Studien haben versucht,
die besten Parameter für die Diagnose Raynaud’s Phänomen zu
finden. Viele von diesen Studien haben mit einer lokalen Kälteprovokation
versucht, die Bedingungen für die Auslösung eines
Raynaudphänomens zu rekonstruieren und eine dynamische Beurteilung des
vasospastischen Geschehens zu ermöglichen. Jüngste Studien haben
vorgeschlagen, dass bereits die Ausgangswerte der thermographischen
Untersuchung ausreichen, um zwischen gesunden Kontrollen und Patienten mit
primären RP oder SSc zu unterscheiden. In dieser Übersicht wird
untersucht, welche verschiedenen thermographischen Parameter für die
Bewertung der RP entwickelt wurden und welchen Beitrag der Kälteprovokations-Tests
liefert.