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Original
article Dynamic
Thermography In Vascular Finger Disease. A
Methodological Study of Arteriovenous Anastomoses
Stig Pors
Nielsen*, James B. Mercer* * * Senior Consultant, MD, Dr.Med.Sc,
Department of Clinical Physiology, Hillerød Hospital,
DK-3400-Hillerød, Denmark SUMMARY
We
present a non-invasive method employing infrared thermography for the
continuous measurement of finger skin temperatures during fan cooling followed
by spontaneous rewarming, using a FLIR ThermaCam®P695HS, infrared camera.
The experiments consisted of a standardized convective (fan) skin cooling and
recovery protocol. Finger tip and dorsum hand skin temperatures were
continuously measured before, during and for 5 minutes after a 2 minute period
of fan cooling. In some patients the hands were pre-warmed with a water filtered infrared heating lamp prior to the cooling
and recovery protocol. We
hypothesized that rewarming after finger cooling begins at the arteriovenous
anastomoses(AVA) of the fingertips, and that it might be an important feature
of Raynaud’s phenomenon, that the AVA are highly sensitive to cooling,
and therefore slow to open after rewarming. This was demonstrated in a series
of thirty-three patients referred for Raynaud’s phenomenon, compared to
three normal subjects. Three
reaction patterns were identified: 1)
Normals (no history of disease): Almost instantaneous rewarming after cessation
of cooling; 2) Cold
intolerant (a history of cold fingers when exposed to low temperatures, but
with no other signs or symptoms of disease): delayed rewarming, where the AVA
opened later than in normals; 3) Secondary
Raynaud’s phenomenon (a history of cold fingers and connective tissue
disease such as scleroderma), characterised by low peripheral blood pressure
(strain-gauge measurements), low basal fingertip temperatures, and no rewarming
after cessation of fan cooling. It
appeared that the temperature changes of the rewarming period were more
informative than was the primary temperature decline during fan cooling. KEY WORDS: arteriovenous anastomoses,
dynamic thermography, Raynaud`s Phenomenon DYNAMISCHE THERMOGRAPHIE
BEI FINGERGEFÄSSERKRANKUNGEN: EINE METHODOLOGISCHE STUDIE ZU
ARTERIOVENÖSEN ANASTOMOSEN
Es wird der Einsatz einer FLIR Therma
Cam®P695HS Infrarot-Kamera zur kontinuierlichen Registrierung der
Fingertemperatur während der Kühlung mit einem Ventilator und der
darauf folgenden Wiedererwärmung berichtet. Die Untersuchung bestand aus
einer standardisierten konvektiven Hautkühlung mit einem Ventilator und
der Beobachtung der Wiedererwärmung. Dazu wurden die Hauttemperatur der
Fingerspitzen und des Handrückens vor, während und 5 Minuten nach der
2 Minuten dauernden Kühlung kontinuierlich gemessen. Bei einigen Patienten
wurden die Hände vor dem Abkühlen und der beobachteten
Wiedererwärmung mit einer Wasser gefiltert
Infrarot-Wärme-Lampe vorgewärmt. Wir postulierten, dass die
Wiedererwärmung nach Abkühlung der Finger von den arteriovenösen
Anastomosen (AVA) der Fingerspitzen ausgeht, und es könnte ein wichtiges
Merkmal des Raynaud Phänomens sein, dass die AVA sehr empfindlich auf
Kühlung reagieren und sich zur Wiedererwärmung nur langsam
öffnen. Dies zeigte sich an 33 Patienten mit Raynaudphänomen im
Vergleich zu drei gesunden Personen. Es wurden drei Reaktionsmuster gefunden: 1) Gesunde (ohne Hinweis auf Erkrankung):
Fast unmittelbare Wiedererwärmung nach Abschluss der Kühlung 2) Kälteempfindlichkeit (anamnestisch
kalte Fingers bei Kältexposition, aber ohne andere Krankheitszeichen oder
Symptome): verzögerte Wiedererwärmung, wobei sich die AVA später
öffneten als bei Gesunden. 3) Sekundäres Raynaud’s
Phänomen (anamnestisch kalte Finger plus Bindegewebserkrankung wie z.B.
Sklerodermie), war gekennzeichnet durch niedrigen peripheren Blutdruck
(Dehnungsstreifen-Plethysmographie), niedrige Ausgangstemperatur der
Fingerspitzen, und fehlende Erwärmung nach Beendigung der konvektiven
Kühlung. Es zeigten sich die Temperaturänderungen
während der Wiedererwärmung als Aussage kräftiger als der
primäre Temperaturabfall während der konvektiven Kühlung. SCHLÜSSELWÖRTER:
arteriovenöse Anastomoses, dynamische Thermographie, Raynaudphänomen
Thermology international 2010, 20 (3)
93-99 |