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American Academy of Thermology

Deutsche Gesellschaft für Thermographie & Regulationsmedizin

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Diagnostic value of infrared ...

 

Diagnostic value of infrared (IR) thermography for assessing diabetic foot in a dialysis patient - A case report

 

Takahiro Tamaki1, Hideaki Ishikawa2, Junichi Sakamoto3

 

Tokai Central Hospital of Japan Mutual Aid Association of Public School Teachers,
1 Clinical Engineer, 2 Department of Nephrology, 3 Director of Hospital 4-6-2 Sohara Higashijima-cho, Kakamigahara, Gifu 504-8601, Japan

 

SUMMARY

Diabetic foot ulcers (DFUs) are a common complication in patients with diabetes mellitus. Highly sensitive medical de- vices  for diagnosing DFUs may  therefore  be helpful  in clinical practice. We investigated whether  Infrared  (IR) thermography was useful  for evaluating the efficacy  of treatment in maintenance hemodialysis (MHD)  patients with DFUs. IR thermography was used to assess the change in skin temperature during a hemodialysis session. Data on temperature were obtained from six different  points on the soles of both feet of an 86-year-old man.  We aimed to evaluate whether  a polyacrylonitrile (PAN) dialysis membrane had merit as a treatment option in this patient.

As expected, the skin temperature of the sole of the foot increased significantly during the 4-hour dialysis session (0 min vs. 15 min, 27.0 ± 1.9 vs. 28.0 ± 1.6, p= 0.004; 0 min vs. 240 minutes, 27.0 ± 1.9 vs. 33.0 ± 0.4, p= 0.0004). The time series of thermographical images were also consistent with these statistical data.

We concluded that IR thermography may be useful for diagnosing and selecting suitable dialysis conditions for patients with DFUs. The measurements were non-invasive and to not harm our patients.

KEY WORDS: Diagnostic value, IR thermography, diabetic foot ulcers,  dialysis patients.

DER DIAGNOSTISCHE WERT DER INFRAROTTHERMOGRAPHIE IN DER BEURTEILUNG DES DIABETISCHEN FUSSES BEI EINEM  DIALYSEPATIENTEN- EIN FALLBERICHT

Ulzerationen des  diabetischen Fußes  (DFUs)  sind  häufige  Komplikationen von Patienten mit  Diabetes mellitus. Hochempfindliche Medizingeräte für die Diagnose von DFUs  könnten  deshalb in der klinischen Praxis  hilfreich  sein. Wir untersuchten, ob die Wirksamkeit der Therapie bei chronischen Dialyse-Patienten mit DFUs mit Infrarotthermographie erhoben werden kann.  Die Veränderung der Hauttemperatur während einer Hämodialyse-Behandlung wurde mittels  Infrarotthermographie aufgezeichnet.  Temperaturwerte wurden an sechs Punkten an den Fußsohlen eines  86 Jahre alten Manns gemessen. Ziel der Untersuchung war es zu klären, ob ein  Polyacrylonitrile-Dialyse-Membran(PAN) ein vorteilhafte Therapieoption für diesen  Patienten darstellt.

Wie erwartet, erhöhte sich die Hauttemperatur der Fußsohlen während der 4 Stunden  dauernden Dialyse signifikant (0 min vs. 15 min, 27.0 ± 1.9 vs. 28.0 ± 1.6, p= 0.004; 0 min vs. 240 min, 27.0 ± 1.9 vs. 33.0 ± 0.4, p= 0.0004). Die Serie der Wärmebilder, die während dieses Zeitraum aufgenommen worden waren, stimmten mit den statistischen Daten überein.

Wir schließen, dass der Einsatz der Infrarotthermographie für die Diagnose und Auswahl von geeigneten Dialysebedingungen für Patienten  mit DFUs hilfreich sein kann. Die Messungen sind nicht-invasiv und belästigen die Patienten nicht.

SCHLÜSSELWÖRTER: Diagnostischer Wert, Infrarotthermographie, diabetischer Fuß, Dialyse-Patient.

Thermology international 2014, 24(2) 49-52