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American Academy of Thermology Deutsche Gesellschaft für Thermographie & Regulationsmedizin European Association of Thermology Find volumes prior to 2012 in Archive
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Temperature
measurements and thermography of the palmarsurface of
the human hand - An overview Kurt
Ammer European
Association of Thermology, Vienna, Austria This overview summarises the literature on
temperature measurements or thermal imaging of the palms. In some publications,
the hand was regarded as one of many anatomical regions in which reference
temperatures had to be obtained.
Sufficiently large thermal images of the hands were found in only two
reference studies, in which the hand had filled 60-80% of the thermal image.
Some data were extracted from healthy control subjects in studies that had
investigated hand temperature in patients with rheumatoid arthritis, diabetes
type 2 or cardiovascular risk factors. Only 1 article reported agreement
between palmar and dorsal hand temperatures measured at single spot with an
infrared radiometer. Temperature
measurement at the palmar side of the hand with contact thermometers or
infrared technology are routinely used for monitoring of sympathectomy,
which is a treatment option for hyperhidrosis. Heterogeneity in study design
and conditions for measurement did not allow data pooling. 75% of articles that
compared dorsal and palmar hand temperatures reported a difference less than
0.2°C. Dissection of sympathetic nerve fibres is
followed by an increase in hand temperature by approximately 3 C° within 35
min. A large change in hand temperature up to 9°C was observed by infrared
thermography 2 to 7 days after surgery. Standards and guidelines for thermal
imaging and for the generation of reference values must be followed strictly,
to enable a systematic analysis of pooled reference values for palm
temperatures in the future. KEY WORDS: palmar hand temperature, reference value,
monitoring, sympathectomy TEMPERATURMESSUNGEN
UND THERMOGRAFIE AN DER MENSCHLICHEN HANDFLÄCHE: EINE ÜBERSICHT Diese
Übersicht stellt die Literatur zu Temperaturmessung oder Thermografie der
Handflächen zusammen. In einigen Veröffentlichungen wurde die Hand als eine von
vielen anatomischen Regionen verstanden, in denen Referenz-Temperaturen
erstellt werden mussten. Ausreichend große Wärmebilder der Hände fanden sich
nur zwei Referenzstudien, in denen die Hand 60-80 % des Wärmebildes ausgefüllt
hatte. Einige Daten wurden von gesunden Kontrollpersonen extrahiert in Studien,
in denen die Hand-Temperatur bei Patienten mit rheumatoider Arthritis, Diabetes
Typ 2 oder Herz-Kreislauf-Risikofaktoren untersucht worden war. Nur 1 Artikel
berichtete die Übereinstimmung zwischen der Temperatur der Handfläche und des
Handrückens, die an einer einzigen Stelle mit einem Infrarot-Radiometer
gemessen worden war. Temperaturmessung an der Palmarseite
der Hand mit Kontakt-Thermometer oder Infrarot-Technologie werden routinemäßig
zur Überwachung der Sympathektomie verwendet, die ist
eine Behandlungsoption bei Hyperhidrose darstellt. Heterogenität im
Studiendesign und den Messbedingungen erlaubte eine Zusammenfassung der Daten
nicht. 75 % der Artikel, welche Handflächen und Handrückentemperaturen
verglichen, berichteten einen Unterschied von weniger als 0,2 °C. Die
Durchtrennung der sympathischen Nervenfasern wird innerhalb von 35 min von
einem Handtemperaturanstieg von etwa 3 C° gefolgt. Eine große Änderung in der
Handtemperatur von bis zu 9 °C wurden durch Infrarot-Thermografie erst 2 bis 7
Tage nach der Operation beobachtet. Normen und Richtlinien für Thermografie und
zur Erzeugung von Referenzwerte sind streng, einzuhalten, um in der Zukunft
eine systematische Analyse von gepoolten
Referenzwerten für Handflächen-Temperaturen zu ermöglichen. SCHLÜSSELWÖRTER: Handflächentemperatur,
Referenzwert, Überwachung, Sympathektomie Thermology international 2016, 26(4) 107-116 |