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An assessment of the clinical usefulness of thermal imaging of hands in
chronic haemodialysis patients Agnieszka Gala-Bladzinska1,2, Lech Zareba3
, Wojciech Marek Zylka4,5 1Department of Internal Medicine, Nephrology &
Endocrinology, St. Queen Jadwiga Clinical District Hospital No.2, Rzeszow,
Poland 2 Medical College of Rzeszow University, Institute of
Medical Sciences, Rzeszуw, Poland 3 Interdisciplinary Centre for Computational Modelling,
College of Natural Sciences University of Rzeszуw, Rzeszуw, Poland 4 The Didactic Centre of Technical and Natural Sciences,
College of Natural Sciences, University of Rzeszow, Rzeszow, Poland 5 Department of Electronics, Telecommunications &
Mechatronics, Polytechnic Faculty, University of Applied Sciences, Tarnуw, Poland PURPOSE: The aim of this study was to assess the potential of thermal
imaging of the hands of patients undergoing haemodialysis due to end stage
renal disease as a risk marker for cardiovascular events and/or mortality. METHODS: At start, we examined skin temperature of patients' hands using
a thermal imaging camera; measuring both hands at the fingertips and wrists
with, and without arteriovenous fistula (AVF) and above the AVF. Combined with
thermal imaging, blood sample results used routinely for monitoring
haemodialysis were recorded. During a follow period of 48 months, incident
cardiovascular events and deaths were recorded. We correlated temperatures with
blood sample results, concomitant diseases, and cardiovascular complications. RESULTS: The study included 34 (13 women; 38.2%) chronically haemodialyzed
adult patients with an average age of 64.74±15.29 years, with AVF (n=24; 70.6%)
or catheter. Hand temperature measurements were not significantly different in
respect to sex, cardiovascular disease, stroke, lower limb amputation or death
(p > 0.05). Serum albumin concentrations had a significant effect on the
average temperature of fingertips without AVF in the entire study population
(p=0.01; R = - 0.40). In patients haemodialyzed with AVF compared to those
dialysed with a catheter, we observed significantly lower temperatures in the
fingertips of both hands (p < 0.05) and in AVF fingertips (p = 0.03)
regardless of other clinical and laboratory data tested. Haemodialysis patients
with a catheter had significantly (p < 0.05) lower body weight, higher
calcium- phosphate index, higher CRP, lower serum albumin and higher ear canal
temperature than patients dialysed with AVF. CONCLUSION: In our study we have
shown that thermal imaging of hands can be clinically useful and is a
non-invasive method for assessing malnutrition-inflammation- atherosclerosis
syndrome. Furthermore, low acral temperatures might indicate subclinical
ischemia in the fingertips of patients with AVF. KEYWORDS: thermal imaging; haemodialysis;
malnutrition-inflammation-atherosclerosis syndrome EINE BEWERTUNG DER KLINISCHEN
NÜTZLICHKEIT DER THERMOGRAFISCHEN DARSTELLUNG DER HÄNDE FÜR CHRONISCHE
HÄMODIALYSE-PATIENTEN ZWECK: Ziel
dieser Studie war es, das Potenzial der Thermografie der Hände von Patienten,
die sich aufgrund einer Nierenerkrankung im Endstadium einer Hämodialyse
unterziehen, als Risikomarker für kardiovaskuläre Ereignisse und/oder
Mortalität zu bewerten. METHODEN:
Zuerst erhoben wir mit einer Wärmebildkamera die Hauttemperatur an den
Fingerspitzen beider Hände, am Handgelenk mit und der Seite ohne arteriovenöse Fistel (AVF) als über der AVF. Gleichzeitig
mit den Wärmebildern wurden die routinemäßig zur Überwachung der Hämodialyse
verwendeten Blutproben aufgezeichnet. Während eines Folgezeitraums von 48
Monaten wurden kardiovaskuläre Ereignisse und Todesfälle registriert. Wir korrelierten
die Temperaturwerte mit Blutprobenergebnissen, den Begleiterkrankungen und
Herz-Kreislauf- Komplikationen. ERGEBNISSE:
Die Studie umfasste 34 (13 Frauen; 38,2 %) chronisch-dialysierte erwachsene
Patienten mit einem Durchschnittsalter von 64,74 ± 15,29 Jahren, mit AVF (n =
24; 70,6%) oder Katheter. Die Handtemperaturmessungen unterschieden sich nicht
signifikant in Bezug auf Geschlecht, Herz-Kreislauf-Erkrankungen, Schlaganfall,
Amputation der unteren Gliedmaßen oder Tod (p > 0,05). In der gesamten
Studienpopulation ohne AVF war die Serumalbuminkonzentration
signifikant mit der durchschnittlichen Temperatur der Fingerspitzen korreliert
(p = 0,01; R = - 0,40). Unabhängig von anderen klinischen und Labordaten
beobachteten wir bei Patienten, die mit AVF im Vergleich zu Patienten mit einem
Katheter hämodialysiert wurden, signifikant
niedrigere Temperaturen an den Fingerspitzen beider Hände (p < 0,05) und an
den Fingerspitzen der AVF-Seite (p = 0,03). Mit einem Katheter dialysierte
Patienten hatten ein signifikant (p < 0,05) geringeres Körpergewicht, einen
höheren Calcium-Phosphat-Index, ein höheres CRP, ein niedrigeres Serumalbumin
und höhere Gehörgangtemperatur als Patienten, die mit AVF dialysiert worden
waren. SCHLUSSFOLGERUNG:
In unserer Studie haben wir gezeigt, dass die thermografische Darstellung der
Hände klinisch nützlich sein können, und als nicht-invasive Methode zur
Beurteilung von Unterernährung- Entzündung- Arteriosklerose- Syndrom dienen
können. Darüber hinaus könnten niedrige akrale Temperaturen auf eine
subklinische Ischämie in den Fingerspitzen von Patienten mit AVF hinweisen. SCHLÜSSELWÖRTER:
Thermografie; Hämodialyse; Mangelernährung-Entzündung-Atherosklerose-Syndrom Thermology international 2020, 30(4) 121-127 |